معرفی رشته حسابداری

حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که در آن فرآیند جمع آوری ، طبقه بندی ، ثبت ، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه ی گزارش ها و صورت های مالی صورت می پذیرد.

حسابداری در شکل و مدل های خاص انجام می گیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمانی یا برون سازمانی مثل بانک ها،مجمع عمومی سازمان موردنظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.به همین دلیل فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتر دار است تا حسابدار.چرا که گزارش های این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش کافی نمی شود و بیشتر تراز حساب ها می باشد.

برای مثال یک حسابدار تجربی نمیتواند به راحتی بین دارایی کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود  و یا نمی داند که چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت کرد.

حسابداری به عنوان یک نظام پردازش اطلاعات ، داده های خام مالی را دریافت نموده  ، آن ها را به نظم در می آورد.

محصول نهایی سیستم حسابداری گزارش ها و صورت های مالی است که مبنای تصمیم گیری اشخاص ذی نفع (مدیران ، سرمایه گذاران ،دولت و...) قرار می گیرد.

 

هدف رشته حسابداری

همانطور که پیشتر گفته شد رشته حسابداری جز رشته‌های هست که به مردم خدمت می کنند و نتیجه فعالیت های یک حسابدار می تواند به تصمیمات اختصاص اقتصادی افرادی که در شرکتهای مختلف کار می کنند کمک شایانی بکند. بنابراین یکی از مهمترین هدف های رشته حسابداری آموزش دادن نیروی انسانی متخصص در جمع آوری، طبقه بندی، ثبت کردن و در نتیجه خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش‌های مالی مطابق با معیارهای هست که شرکت ها و سازمان ها از پیش تعیین کردند. همچنین مهم است کسی که شغل حسابداری را دارد و با علم روز دنیا مطابق باشد و تمام تغییرات ایجاد شده را در کارش اعمال کند تا بتواند بهترین نتیجه را کسب کند.

 

توانایی‌های‌ لازم‌

رشته حسابداری در واقع رشته ای است که به عنوان رشته های شناور شناخته می‌شود و داوطلبان در هر سه گروه ریاضی تجربی و انسانی می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. شخصی که شغل حسابداری انتخاب می‌کند باید بتواند گزارش کارهای مناسب و جامعه را ارائه دهد، پس نیاز است که ادبیات فارسی وی در سطح مطلوبی باشد و نگارش خوبی را برای متون آماده شده انجام دهد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که دانشجوی این رشته باید داشته باشد این است که بتواند ساعت های طولانی پشت کامپیوتر و میز کار با عدد و رقم ها سر و کله بزند و معادلات ریاضی را انجام دهد. همچنین نیاز است که فردی که حسابدار است علاوه بر اینکه ریاضی و ادبیات قوی داشته باشد و قدرت بدنی مناسب داشته باشد، خلاق و صبور باشد و با انضباط باشد. با توجه به تغییراتی که در روند اقتصادی کشور در حال حاضر ایجاد شده است حسابداری از جمله شغل هایی است که طرفداران زیادی دارد و افرادی که حسابداری نده‌اند می‌توانند امیدوار باشند که بیکار نخواهند بود و حتما در یکی از سازمان ها، ارگان ها و شرکت های خصوصی یا دولتی می توانند مشغول به کار شوند.

 

بازار کار در ایران‌

همانطور که در بخش توانایی ها برای رشته حسابداری گفته شد فرصت هایی که برای رشته حسابداری جهت شاغل شدن وجود دارد بسیار زیاد است و شخصی که رشته حسابداری را مطالعه می کنند باید امیدوار باشد که در یک شرکت کوچک یا بزرگ خصوصی، دولتی و یا سازمان‌های مختلف می‌تواند مشغول به کار شود. میزان درآمد و حقوق این افراد می‌توانند از حد پایین تا بالا باشد. با توجه به سابقه کار و میزان تحصیلات این افراد میزان حقوق آنها می‌تواند رنج گسترده داشته باشد. این افراد می‌توانند حسابدار مالی، مدیریت قسمت مالیات، بیمه و همچنین زمینه های مختلفی که با حسابرسی و حسابداری در ارتباط هستند مشغول به کار شوند. 

ارتباط با ما

اصفهان، سپاهان شهر، بلوار قائم جنوبی

دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

کدپستی : 49999 - 81799

تماس با ما

ارتباط با ما از طرق زیر امکان پذیر میباشد.

خبرنامه

جهت اشتراک در خبرنامه دانشگاه ایمیل خود را وارد نمایید